Σάββατο 1 Μαρτίου 2008

Διάλογος για τα θέματα Παιδείας

Ως νέοι σοσιαλιστές δεν μπορούμε παρά να προβληματιζόμαστε για τα θέματα Παιδείας που απασχολούν την κοινή γνώμη τα τελευταία δύο, τουλάχιστον, χρόνια. Στην παρούσα ανάρτηση βρίσκονται κείμενα και δελτία τύπου που έχουν προκύψει απο στελέχη της Νεολαίας ΠΑΣΟΚ Κυκλάδων τόσο σε επίπεδο νομαρχιακού πυρήνα όσο και σε επίπεδο Δημοτικών Συμβουλίων Νεολαίας. Ελπίζουμε στην συμμετοχή του νέου κόσμου των Κυκλάδων που κατοικεί τόσο στα νησιά όσο και στην ηπειρωτική Ελλάδα, σπουδάζοντας, ούτως ώστε να πραγματοποιηθεί ένας γόνιμος διάλογος από τον οποίο θα προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα.

3 σχόλια:

neolaia pasok kykladwn είπε...

Θήρα, 7/1/2006
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΘΗΡΑΣ


Προς κυρία και κυρίους Βουλευτές του Νομού μας,
Κα Αριάδνη Μανούσου Μπινοπούλου, κο Γιάννη Χωματά, κο Παναγιώτη Ρήγα.

Κοινοποίηση : Δημοτικό Συμβούλιο Θήρας, ΜΜΕ Νομού Κυκλάδων.


Κυρία και κύριοι Βουλευτές του Νομού μας,

Ως Δημοτικό Συμβούλιο Νεολαίας του Δήμου Θήρας, πήραμε τη πρωτοβουλία να σας στείλουμε αυτή την επιστολή που αναφέρεται στην επικείμενη συζήτηση στη Βουλή, στις 10 Ιανουαρίου, για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος.

Γνωρίζουμε πως η ψήφος για τη συνταγματική αναθεώρηση είναι ψήφος κατά συνείδηση, δεν επιδιώκουμε να σας απαιτήσουμε ούτε να σας πιέσουμε αλλά να σας γνωστοποίησουμε την ΑΡΝΗΣΗ μας στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και να σας ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ να τη καταψηφίσετε.

Κάνουμε επίκληση στη συνείδησή σας για Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία, κάτι που η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα την υποβαθμίσει. Και εξηγούμε γιατί :

Το άρθρο 16 αναφέρει ότι «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση» καθώς και ότι «η σύσταση ανωτάτων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».
Αν λοιπόν καταργήσεις το περιεχόμενό του, επιτρέπεις την είσοδο του ιδιωτικού κεφαλαίου στην ανώτατη εκπαίδευση. Μετατρέπεται δηλαδή η παιδεία από ένα κοινωνικό αγαθό σε ένα εμπορεύσιμο προϊόν. Όσον αφορά τη ποιότητα των γνώσεων που θα παρέχουν αυτά τα ιδρύματα εκφράζουμε την έντονη αμφισβήτηση μας αφού απώτερος σκοπός του ιδιώτη – επενδυτή θα είναι το κέρδος του και όχι η επιστήμη.
Διαφωνούμε απoλύτως με το κύριο επιχείρημα που ακούγεται υπέρ της θέσπισης ιδιωτικών ΑΕΙ που λέει ότι «θα υπάρξει υγιής ανταγωνισμός μεταξύ Δημοσίων και Ιδιωτικών και έτσι θα αναβαθμιστούν και τα Δημόσια». Η διαφωνία μας εστιάζεται πρώτον στον «ανταγωνισμό» της γνώσης και των Ιδρυμάτων. Ο ανταγωνισμός ας παραμείνει στα προϊόντα και στις επιχειρήσεις και να μην εισέλθει και στην επιστήμη. Δεύτερον, τρανά παραδείγματα γύρω μας, μας αποδεικνύουν πως η ύπαρξη του ιδιωτικού τομέα δεν έχει συμβάλει στη βελτίωση του Δημοσίου. Π.χ. τα δημόσια σχολεία δεν βελτιώθηκαν από την ύπαρξη ιδιωτικών, ακριβώς το ίδιο και με τα νοσοκομεία.

Στη χώρα μας γίνεται λόγος για μεγάλη αποστασιοποίηση των νέων από τα κοινά. Για εμάς αυτό οφείλεται στην έλλειψη σύγχρονων νεανικών θεσμών συμμετοχής κ ενίσχυσης των ήδη υπαρχόντων. Το Δημόσιο Παν/μιο με τη συνδιοίκηση των φοιτητών συμβάλει στην ενασχόληση των νέων με το συνδικαλισμό, στο ιδιωτικό Παν/μίο όμως, ποιός ιδιώτης θα επιτρέψει τη συνδιοίκηση του κεφαλαίου του από συνδικαλιστές φοιτητές ; Θα επιτρέψει και την ύπαρξη των δημοκρατικών μας κεκτημένων όπως το άσυλο;

Η παιδεία ενός λαού, αποτελεί δομικό συστατικό για την ευημερία και την πρόοδο μιας κοινωνίας. Όταν όμως θέτεις στη παιδεία ταξικούς φραγμούς τότε συμβάλεις σε μια άδικη και όχι δίκαιη κοινωνία.

Θα μπορούσαμε να καταθέσουμε πληθώρα επιχειρημάτων για την μη αναθεώρηση του άρθρου 16, όταν είναι να γίνει στα πλαίσια της συνταγματικής αναθεώρησης. Καταθέσαμε όμως, συνοπτικά, τα πιο ουσιαστικά για εμάς.

Θα σεβαστούμε απολύτως, όποια και αν είναι η γνώμη σας στο ζήτημα αυτό.
Η προσφορά σας στο νομό μας, μέσα από τη κοινοβουλευτική σας δράση είναι ευρέως γνωστή.
Επιδίωξή μας ήταν να σας γνωστοποιήσουμε τη δική μας άποψη ως ένα όργανο νεολαίας του Δήμου μας άρα και ως ένα ευρύτερο κομμάτι του νεολαιίστικου κινήματος που θα ξεχυθεί στους δρόμους για την μη αναθεώρηση του άρθρου 16 και να σας ζητήσουμε να την καταψηφίσετε.
Άλλωστε, ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΓΡΑΦΟΥΝΕ ΝΟΜΟΥΣ, ΣΙΓΟΥΡΑ ΕΜΕΙΣ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ…


Με εκτίμηση,
Η Διοικούσα Επιτροπή του
ΔΗ.ΣΥ.Ν. Δήμου θήρας.

Πρόεδρος : Γιάννης Λιγνός
Αντιπρόεδρος : Μαρίνα Λιγνού
Γενικός Γραμματέας : Μάκης Λιγνός
Ειδικός Γραμματέας : Κώστας Λιγνός
Ταμίας : Γιώργος Νομικός

neolaia pasok kykladwn είπε...

Η ομάδα εργασίας σε θέματα παιδείας, του Νομαρχιακού μας Πυρήνα που αποτελείται από τους Λιγνού Μαρίνα, Χρυσολωρά Αγγελική, Λιγνός Γιάννης, Λιγνός Κώστας Νομικός Γιώργος και Μπαλωπήτου Ευαγγελία μετά από ένα μακρύ διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς της εκπαίδευσης, εξήγαγε τα ακόλουθα συμπεράσματα τα οποία και σας αποστέλλουμε.

Η εκπαίδευση πρέπει να έχει ως στόχο την ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων του μαθητή ώστε να εξελιχθεί σε ολοκληρωμένη προσωπικότητα και να ζήσει δημιουργικά. Ειδικότερα, να βοηθήσει τους μαθητές να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι και δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται την εθνική ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα και τη Δημοκρατία.
Στα επόμενα χρόνια, πρέπει να διαμορφωθεί ένα σύστημα εκπαίδευσης εκμοντερνισμένο και αναβαθμισμένο. Για να γίνει αυτό όμως, χρειάζεται η πολιτική βούληση και η ενεργοποίηση μιας συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και συνδικαλιστικών φορέων). Ο ανθρωποκεντρικός και κοινωνικός χαρακτήρας της παιδείας, για τους νέους σοσιαλιστές του νομού μας αποτελεί σταθερή αξία και πάγια θέση.





ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ή ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η Δημοτική εκπαίδευση οφείλει να συμβάλλει στην ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης καθώς και στην αντίληψη της συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας. Η πατρίδα μας, είναι μια χώρα υποδοχής οικονομικών μεταναστών. Το Δημοτικό σχολείο πρέπει να αγκαλιάσει τους μικρούς «μετανάστες» με τάξεις υποδοχής που θα τους βοηθήσει στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, αποφεύγοντας ωστόσο να τους οδηγήσει στη «γκετοποίησή» τους.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση βασικοί συντελεστές είναι

1. Η προσωπικότητα και η κατάρτιση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Συγκεκρμένα, στην ευαίσθητη ηλικία των 5 -12 ετών, η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού αποτελεί σημαντικό παράγοντα.

2. Τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά διδακτικά μέσα.
Δηλαδή πρέπει να ανανεώνονται και να είναι ευχάριστα για τον μικρό μαθητή.

3. Η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων και μέσων για την ομαλή λειτουργία των σχολείων.

4. Απαραίτητη η δημιουργία του παιδαγωγικού κλίματος.





ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας σαφώς και βρίσκεται καλύτερη κατάσταση από ότι στο παρελθόν. Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν πρέπει να είναι στατικό αλλά να υποβάλλεται στις μεταβολές που επιβάλλουν τα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της εποχής. Ωστόσο όμως, ιδιαίτερα ο τρόπος διεξαγωγής των πανελληνίων, υπήρξε το θύμα είτε των ενδοκυβερνητικών ανασχηματισμών είτε των κυβερνητικών αλλαγών με αποτέλεσμα τη συνεχή μεταβολή του. Το 2006, το Λύκειο λειτουργεί ως εξεταστικό κέντρο. Ο μαθητής εργάζεται στο φροντιστήριο και στο νομό μας, ιδίως στο ιδιαίτερο. Το σημερινό εξεταστικό σύστημα επιβάλλει την αποστήθιση και την παπαγαλία και όχι τη βαθύτερη και σφαιρική γνώση. Ο σκοπός του μαθητή είναι τα μόρια των πανελληνίων και όχι η γνώση.
Πιστεύουμε πως η ύπαρξη μαθήματος Τοπικής Ιστορίας είναι κάτι θετικό και θα συμβάλλει στη περαιτέρω αίσθηση συνοχής των κυκλαδιτών, κάτι που η γεωγραφική μας ιδιαιτερότητα δεν μας προσφέρει. Ο Νομός μας, έχει μια πλούσια ιστορία είτε προϊστορική (προϊστορικός αρχαιολογικός οικισμός στο ακρωτήρι της Σαντορίνης) είτε νεότερη (το εμπορικό λιμάνι της Σύρου κ η συμβολή του στο διαμετακομιστικό εμπόριο της εποχής καθώς αποτέλεσε το πρώτο εμπορο - ναυτιλιακό κέντρο της χώρας και τόπος ίδρυσης της πρώτης ατμοπλοϊκής εταιρείας.
Ως προς την κτηριακή δομή των σχολείων πρέπει να επισημάνουμε ότι τα σχολεία ανήκουν στη περιουσία του Δήμου και ο Δήμος έχει την ευθύνη. Στο Νομό μας, οι προοδευτικές Δημοτικές αρχές που υπερισχύουν έναντι κάποιων συντηρητικών Δημάρχων, έχουν καταβάλλει πολύτιμες προσπάθειες ως προς αυτό, ωστόσο όμως θα πρέπει να εμπλουτίσουν τα σχολεία και με τον απαραίτητο εξοπλισμό. Οι Η/Υ πρέπει να αρκούν για τους μαθητές του νομού μας ιδιαίτερα σήμερα που ζούμε στην εποχή της πληροφόρησης και της τεχνολογίας, κανένας Δήμαρχος δεν θα ήθελε τους νέους του νομού μας να υστερούν ως προς αυτό.

ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


Η επιστήμη, η γνώση, η παιδεία είναι κοινωνικά αγαθά και όχι εμπορεύσιμα προϊόντα. Η Δημόσια Δωρεάν Παιδεία κατακτήθηκε με Αγώνες. Η νεοφιλελεύθερη πολιτική των τελευταίων 2 ετών τείνει να πλήξει και την Τριτ/θμια εκπαίδευση με την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος το οποίο λέει ότι « η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση » καθώς και ότι « η σύσταση ανωτάτων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται ». Υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος έχει αναφερθεί και ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Παπανδρέου, με διαφορετική όμως πολιτική αφετηρία και σκέψη και δίχως να κλονιστεί ο Δημόσιος και Δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης.
Ο Νομαρχιακός Πυρήνας Νέας Γενιας ΠΑΣΟΚ, λέει ξεκάθαρα, ΟΧΙ στα Ιδιωτικά Παν/μια της Ν.Δ. Αυτό δεν αποτελεί θέση κομπλεξισμού και αγκύλωσης στο παρελθόν αλλά πάγια θέση και σταθερή αξία για μια σοσιαλιστική Νεολαία. Πράγματι, το ελληνικό Δημόσιο Παν/μιο πάσχει, το πρόβλημά του όμως είναι η υποχρηματοδότηση του και η ενδεχομένως κακοδιαχείριση των Πρυτάνεων που κρύβονται πίσω από το αυτοδιοίκητο του Παν/μίου.
Τα επιχειρήματα που ακούγονται συχνά πυκνά υπέρ των Ιδιωτικών Παν/μίων είναι ότι θα δημιουργηθεί «υγιείς ανταγωνισμός» που θα οδηγήσει στη βελτίωση των Δημόσιων Παν/μίων. Με ποιους όρους όμως, θα ανταγωνιστούν τα Δημόσια τα Ιδιωτικά όταν πολλά Ιδρύματα δεν έχουν να πληρώσουν ούτε την Δ.Ε.Η. Η ύπαρξη του ιδιωτικού τομέα ούτε ανταγωνισμό συνεπάγεται ούτε βελτίωση των παρεχόμενων Δημόσιων υπηρεσιών. Για παράδειγμα, η ύπαρξη ιδιωτικών νοσοκομείων ή ιδιωτικών σχολείων όλα αυτά τα χρόνια δεν έχει βοηθήσει ούτε στο ελάχιστο τα δημόσια να βελτιωθούν. Όσο η χρηματοδότησή τους θα είναι πενιχρή τόσο η απόδοσή τους δεν θα είναι και αυτή που ζητάμε.



ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ


Ναι στην Αξιολόγηση που θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ποιότητας των Σπουδών. Ναι στην Αξιολόγηση με χαρακτήρα απογραφής και αποτύπωσης της υπάρχουσας κατάστασης σε επίπεδο αναγκών των Ιδρυμάτων. Εναντιωνόμαστε στην Αξιολόγηση που θα δίνει πιστοποιητικά πτυχιών και θα κάνει αξιολογικές κατατάξεις σχολών και Πανεπιστημίων. Δεν πιστεύουμε πως υπάρχει καλή και λίγο καλή επιστήμη. Τα κριτήρια πρέπει να είναι δημοσιοοικονομικά και ακαδημαϊκά και όχι ιδιωτικοοικονομικά. Ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου είναι απαραίτητος να υπηρετεί τη γνώση και όχι την οικονομία της αγοράς.

Στο νομό μας, έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε το Τμήμα Γραφικών Τεχνών και Σχεδίασης Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου στο οποίο οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στη σχεδίαση προϊόντων και συστημάτων με χρήση τεχνών, επιστημών και νέων τεχνολογιών. Είναι ένα τμήμα με καλές επαγγελματικές προοπτικές.


Μαρίνα Λιγνού, συντονίστρια παιδείας
Του Νομαρχιακού Πυρήνα Νέας Γενιάς ΠΑΣΟΚ,
Αντιπρόεδρος ΔΗ.ΣΥ.Ν. Δήμου Θήρας
και μέλος του Γραφείου ΠΑΣΟΚ Θήρας.

Γιάννης Λιγνός. Αναπλ. συντονιστής παιδείας
Του Νομαρχιακού Πυρήνα Νέας Γενιάς ΠΑΣΟΚ
Πρόεδρος ΔΗ.ΣΥ.Ν. Δήμου Θήρας
και Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Φοιτητών
Ιστορίας Αρχαιολογίας & Κοινωνικής
Ανθρωπολογίας του
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

neolaia pasok kykladwn είπε...

Στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης μεταρρυθμιστικής λαίλαπας που δέχεται η ελληνική κοινωνία από τη κυβέρνηση της Ν.Δ. δυστυχώς δεν γλύτωσε και το Δημόσιο Πανεπιστήμιο.
Στο Νόμο – Πλαίσιο, που μόλις χθες εξήγγειλε ο κος Πρωθυπουργός είναι φανερό το συντηρητικό και πρόχειρο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ιδρυμάτων.
Ο ήδη ισχύων νόμος – πλαίσιο (1268/82) σαφώς και χρειάζεται αλλαγές, αλλαγές όμως με προοδευτική κατεύθυνση που θα εγγυάται την ουσιαστική αυτοτέλεια του Παν/μιου, την διαφάνεια και τη κοινωνική του αποστολή.
Σε αυτά τα σημεία, ο νέος Νόμος – Πλαίσιο δεν δίνει απάντηση, αφού τους προϋπολογισμούς που θα καταρτίζουν τα ιδρύματα έπειτα θα δίνουν αναφορά στο Υπουργείο Παιδείας, άρα για ποια αυτοτέλεια και αυτοδιοίκηση μας μιλούν;
Υποτίθεται πως θα εξυγιανθεί το Παν/μιο με την καθολική ψηφοφορία Πρυτανικής Αρχής και όχι μόνο από παραταξιακούς αντιπροσώπους, αλλά γιατί δεν εξυγιάνουν πρώτα τη φοιτητική παράταξη της Ν.Δ. που είναι ασυναγώνιστη στη διαπλοκή ;
Όσο για τη κοινωνική αποστολή του Παν/μίου, περισσότερο για Επιχείρηση θα μοιάζει παρά για ΑΕΙ με τη παρουσία manager.
Στη νεοδεξιά επίθεση δεν γλύτωσε ούτε το Άσυλο, μια σπουδαία δημοκρατική κατάκτηση που η κυβέρνηση τροποποίησε τον τρόπο άρσης του επικαλούμενοι αβάσιμα επιχειρήματα.
Αυτή η κοινωνικά ανάλγητη κυβέρνηση δεν δειλιάζει να θεσπίσει και την διαγραφή των φοιτητών από το Παν/μιο, αν δεν έχουν αποφοιτήσει στο διπλάσιο προβλεπόμενο χρόνο σπουδών. Δεν αναρωτιέται όμως ποιος μπορεί να είναι ο λόγος που κάνει ένα φοιτητή να αργεί να αποφοιτήσει
Αυτό το επαίσχυντο νομοσχέδιο μας το παρουσίασαν και ως προϊόν διαλόγου. Αλήθεια με ποιούς έγινε ο διάλογος αφού η ΠΟΣΔΕΠ, τα κόμματα, οι φοιτητικές Παρατάξεις πλην της ΔΑΠ – ΝΔΦΚ αποχώρησαν ;


Αναπλ. Συντονιστής Παιδείας
Γιάννης Λιγνός.